woensdag 8 juli 2015

DIY waxinelichthouder.

Het werd voor mij toch wel weer eens tijd voor een leuke DIY :) Gewoon even iets leuks, deze keer voor op het balkon voor deze lekkere zomeravonden. En nu heb ik waxinelicht houdertjes gemaakt van... gips! Nee het is niet het makkelijkste materiaal om mee te werken, maar wel een hele uitdaging, haha!

Deze leuke dingetjes heb ik vorige week gemaakt, lekker buiten, dat was wel even ideaal met het mooie weer, want ja, ik wist niet of het echt veel gesmeer was met het gips.

 
Wat heb je nodig:
1 doosje gips --->
Die heb ik trouwens bij een speelgoedwinkel gekocht. 900 gram voor €4,99. In 1 doosje zitten 3 zakjes van 300 gram.

Vormpjes waar je het in wilt gieten. Ik heb hiervoor kartonnen bekertjes gebruikt. Maar je kan bijvoorbeeld ook theedoosjes gebruiken (goed de randen dicht plakken), of zelf van karton iets maken!

Bakje, lepel en een litermaat voor het bereiden van de gips.

Waxinelichtjes.


Volgens de gebruiksaanwijzing van het gips moet je 1 deel water op 2 delen gips doen. Eventjes nadenken, maar zo kom je uit op 300 gram gips, = de helft water ;) En inderdaad, zo krijg je een perfect papje! Let er wel op dat het in het begin kan gaan stuiven.

Je kan het gips gaan schenken op het moment dat het een mooi glad papje geworden is. Om te proberen heb ik deze keer de bekertjes maar halfvol gegoten met gips, zodat ze een beetje gelijk uitkomen. Voor verschillende hoogtes spreekt het natuurlijk voor zich dat je in het ene bekertje meer doet dan in de andere.


Nadat de gips gegoten is, heb ik de waxinelichtjes erin gedaan. Heb je een bekertje of ander figuurtje voller gedaan met gips, hou er dan rekening mee dat het niet te vol word zodat het overstroomt. Het gips moet je minimaal 24 uur laten drogen zag ik op internet. Maar na 4 dagen was het bij mij nog steeds licht vochtig. Daarna heb ik het karton er voorzichtig afgehaald en kreeg een superleuk resultaat, die ik al een paar dagen terug op Instagram had gepost:


Zijn de waxinelichtjes uitgebrand, kan je gewoon het ronde stukje waar het lontje aan zit eruit halen, en gewoon een nieuwe erin doen, wel zonder het omhulsel inderdaad. En nog een handige tip voor in de zomer: doe er citronella kaarsjes in! Ruikt ook nog eens lekker :) 

Groetjesss!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten