donderdag 29 mei 2014

Arretjes cake

Heey!

Ik las op internet dat velen toch arretjes cake niet kennen. Ik ken dit al van kleins af aan toen mijn moeder het samen met ons ging maken. Mijn zusje en ik mochten met alle geweld (zoveel kracht heeft een kind nog niet ;) ) met een plastic fles de biscuitjes in stukjes slaan. Ja zulke leuke dingen blijf je herinneren. Maar ook blijft het een handige tip! 

En laatst wou ik al eens arretjes cake maken en heb de benodigdheden ook wel in huis, maar toen kwam het er steeds niet van. Maar toch vandaag maar eens gemaakt samen met Rianne. Maar hoe het allemaal gaat, zou ik even uitleggen.

Op internet staan honderden recepten voor arretjes cake, maar toch heb ik gezocht naar die ene die mij het meeste aanspreekt. En dat is (oh gosh schrik niet van de ingrediënten) dit recept:

- 250 gram suiker

 - 60 gram cacao

 - 2 eieren

 - 250 gram biscuitjes

 - 150 gram margarine



En hoe maken we het? Even een simpele uitleg.


Dit hebben we dus nodig + de keuken benodigdheden zoals een weegschaal, mix- of beslagkom en een garde.


Als eerste klop je de 2 eieren luchtig met de garde tot het mooi glad word.




Daarna weeg je de suiker en cacao af en mix je dit door de eieren heen tot een glad beslag. Doe eerst wel de suiker en dan de cacao, aangezien het door het cacao erg droog kan worden (zoals wij hadden). In dat geval kan je er nog een extra ei bij in mixen. Hebben wij ook gedaan en het kwam weer helemaal goed!



Ah, tijd om de biscuitjes te vermorzelen! Nouja vermorzelen, ze moeten gewoon in kleine stukjes. Doe gewoon een paar biscuitjes in een theedoek wikkelen en dan....



Dan kan je met een fles erop gaan slaan! Jeuj! Of gewoon een deegroller, maar dat heb ik niet in huis, dus vandaar de fles als prima alternatief!



Nu is het tijd om te boter te gaan smelten. Het handige van pakjes boter zijn de streepjes die het gewicht aangeven. En dan snij je zo het stukje af.



Het stukje boter kan je gewoon helemaal in de pan laten smelten op een laag vuurtje. Het kan wel wat gaan borrelen. Pas op, want het is gloeiend heet, brand je er niet aan.


Als de boter helemaal gesmolten is, moet je het eventjes laten afkoelen tot de kook eraf is. Daarna ga je het toevoegen aan de mix van de eieren, suiker en cacao. Goed blijven roeren tot het een glad beslag word en dat kan eventjes duren.




Daarna is het tijd om te verkruimelde biscuitjes toe te voegen aan de mix. Ook dit moet je even goed roeren en dat kan best wel een lekkere plakkerige massa worden.


Eigenlijk ziet het er heel raar uit, maar oh het nodigde het wel uit om het alvast te gaan proeven!


Als alles goed doorgeroerd is, kan je het in een bakblik of in een gewoon bakje doen zoals ik gedaan heb. Want tsja ik heb er geen bakblik voor (ik lijk wel een arme studente haha) Eventjes goed verdelen en glad strijken met de bolle kant van de lepel.


En dan kan het de koelkast in! Het moet ongeveer 6 uur in de koelkast staan. Maar konden wij daarop wachten? Nee natuurlijk niet! Na een uur wachten hebben we het stiekem een uurtje in de diepvries gezet. En het was het koud, maar alvast heeeerlijk om te eten!


Tadaa! Een mooi stukje afgesneden! Dit is al genoeg om er vol van te raken, want het is erg machtig maar oooooo zo lekker!!

Je kan het natuurlijk gewoon zo op eten, maar ook kan het lekker met een bolletje vanille of chocolade ijs. Of met een toef slagroom erbij. Want tsja, calorieën zitten hier toch al genoeg in. Maar om eerlijk te zijn, weet ik eigenlijk niet eens hoeveel. Nouja willen we dat überhaupt wel weten? Ik niet, net als bij een pizza ;)

En hoe het smaakt? Probeer het zelf eens te maken zou ik zeggen! Vooral als je van chocola en andere heerlijke zoetigheid houdt! 

Succes!




2 opmerkingen:

Unknown zei

Waarom ziet alles met chocolade er zo lekker uit? En ik lust het niet eens..
Leuk gedaan weer!

Deborah zei

Wat leuk! Haha, volgens mij weten inderdaad niet veel mensen wat arretjescake is. ik weet het zelf ook nog maar een poosje en dat komt doordat iemand uit mijn klas het had meegenomen naar school. Toen had ik het voor het eerst geproefd, en wauw wat is dat lekker! ik vind het echt heerlijk, wil niet weten hoeveel calorien er in zitten, haha. Maar ik vind het echt zo lekker! Leuk dat je dit recept deelt :)

Een reactie posten