dinsdag 27 mei 2014

Sollicitatie!

Hallo!

Na lang wachten (en veel sollicitaties verstuurd te hebben), heb ik zaterdag a.s. eindelijk weer een sollicitatiegesprek! Bij de Blokker voor 5 dagen in de week, fulltime dus! Want ik ben altijd nog op zoek naar een fulltime job. 

Natuurlijk moet je niet meteen direct te hard van stapel lopen. Maar hoe gaat nou eigenlijk een sollicitatie gesprek?





Sommige mensen hebben al vaak een sollicitatiegesprek gehad, zoals ik. Met zowel succes als geen succes. (aangenomen of niet). Maar toch zijn deze tips wel erg handig!


- Begroeten. Heel belangrijk. Kom met een glimlach de (bijvoorbeeld) de winkel binnen en groet met ''goedemorgen'' of ''goedemiddag''. Ook als je kennis maakt met diegene waar je een gesprek mee hebt, even een hand geven, goedemorgen/goedemiddag, en je naam. Een goed begin is het halve werk (zeggen ze)
 
- Dress to impress! Dus kom in nette kleding aan. Oké een net pak hoeft ook niet meteen, maar kom in niet in een gescheurde spijkerbroek of een errug laag uitgesneden shirtje aan op een sollicitatie gesprek. Dit geld ook voor make-up. Gewoon netjes wat make-up op. Maar dit verschilt natuurlijk per winkel, supermarkt of ander bedrijf.

- Wees enthousiast! Bedank diegene dat hij/zij je heeft uitgenodigd voor een gesprek en blijven lachen :) Want natuurlijk wil jij graag dit leuke baantje zoals ik deze baan wil bij de Blokker, laat dat ook zien!

- Wees positief. Ook al krijg je een lastige of persoonlijke vraag.

- Antwoord op je eigen niveau. Daarmee bedoel ik dat je vragen het beste kan beantwoorden in je eigen woorden. Dan voel je je zelf ook prettiger.

- Kom op tijd. Kom bijvoorbeeld ongeveer 5 minuten voor het gesprek aan, dus vertrek op tijd van huis. Misschien dat je eventjes moet wachten. Maar jij kan beter op het gesprek wachten, dan hun op jou, toch? En het staat je meteen goed, zodat ze al misschien de indruk kunnen krijgen dat je niet (vaak) te laat komt. Wie weet!

- Wees eerlijk. Heb je het doordeweeks te druk met school zodat het niet elke avond uit komt dat je bijvoorbeeld achter de kassa kan werken in de supermarkt, geef dit dan tijdens het gesprek aan. Want het is pas lastig als jij ingeroosterd word terwijl je eigenlijk helemaal geen tijd hebt. En van ruilen of steeds vrij vragen, word geen enkele baas vrolijk van.

-CV. Neem je CV mee na het gesprek. Misschien heb je deze tijdens het solliciteren wel meegegeven, maar ik heb al 2 keer meegemaakt in een gesprek dat diegene je CV niet 1 2 3 bij de hand hadden en dan moet je alles opnoemen. Dus neem voor de zekerheid je CV mee, in geval van nood dus :) (spreek uit ervaring)



- Geluid van je telefoon aan. Niks is vervelender dan tijdens een gesprek dat er geluidjes van een telefoon ertussendoor komen. Tegenwoordig is iedereen aardig verslaafd aan zijn of haar telefoon en vriendinnen zullen je een Whats app berichtje sturen hoe het gesprek gegaan is. Maar beantwoord dit dan als je weer buiten staat. En geluid van je telefoon uit doen voordat je de winkel of het bedrijf binnen komt.

- Kauwgum. Ikzelf ben gek op kauwgum kauwen! Maar het is natuurlijk geen gezicht als jij daar vrolijk zit kauwgum te kluiven tijdens een gesprek. Spuug deze voor die tijd uit of neem iets van een Smintje voor het gesprek aan, zodat je je niet snel zorgen hoeft te maken over je adem.

- Beantwoord niet te lang en niet te kort. Probeer vragen waar je alleen ja of nee op kan antwoorden toch iets uitgebreider te beantwoorden, hoe lastig het soms ook is. Maar maak er geen te lang verhaal van, voordat de aandacht van de persoon waarmee je een gesprek heb afdwaalt, net als je antwoord.

- Maak geen rare grapjes. Geen gekke opmerkingen maken over de werkzaamheden ''die je wel even kan doen of kan leren''. Nee.

- Deo en parfum. Natuurlijk kunnen we niet zonder deo of parfum. Maar gebruik parfum voornamelijk met mate, voornamelijk zoete en zware geuren. Voordat we een niesbui krijgen. Deo is altijd gewenst, vooral tijdens warmere dagen.



Nouja dit zijn gewoon een paar simpele, maar belangrijke punten. In de loop van de jaren heb ik ook al wel veel sollicitatiegesprekken meegemaakt. De een lastiger dan de andere. Zo solliciteerde ik ooit eens bij een supermarkt en die man vroeg iets, ik antwoordde en hij schreef het op in doodse stilte. Erg ongemakkelijk. Maar ook heb ik eens een gesprek gehad dat die man vroeg: ''wanneer zou je kunnen beginnen? Want je zegt dat je per direct beschikbaar bent.'' Dus ik zei glimlachend: ''per direct dus!'' En 10 minuten later stond ik werkkleding te passen en stond ik later al in die winkel. Dus elk gesprek kan anders gaan.

Dus dit zijn slechts enkele tips om een gesprek makkelijker te laten gaan. Dus ik bedoel hier niet mee dat je dit moet doen ofzo. Gewoon tips ;)

Verder hoop ik dat het zaterdag een goede sollicitatiegesprek voor mij word. Ik moet er om 9.15 zijn, dus voor de zekerheid zet ik 2 wekkers. Je weet maar nooit ;) En ik ben benieuwd! Fingers crossed!




Word vervolgd dus!!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten