zondag 13 juli 2014

Gezonde zomerse tussendoortjes

Hey!

Met dit warme weer is je eetlust en behoefte aan eten toch anders. Ook ik heb geen zin om 's avonds lang in de keuken bezig te zijn voor het avond eten. Dus word het soms iets simpels als avondeten. Maar toch blijf je snacken, vaak ongezond. Dus vandaar dat ik een paar lekkere, maar ook gezonde tussendoortjes maak of eet. 

Vaak is een stukje watermeloen erg lekker! Toevallig waren ze de afgelopen week bij de Lidl in de aanbieding. Wat ik altijd doe: ik snij de meloen in 4 stukken en elk kwart meloen snij ik ook in kleinere stukjes en elk kwart in een bakje en zet die in de koelkast. Zo had ik vanmiddag een kwart meloen in de pauze op mijn werk en zo heb ik vanavond ook nog iets. De rest eet ik morgen op, want heel lang kan je het niet bewaren. Dit doe ik trouwens ook met verse ananas.


Je kan ook een fruit salade maken. Wat een lekkere combinatie is, is met appel, sinaasappel of mandarijn, druiven, galiameloen of cantaloupe meloen en aardbeien. Klein scheutje magere yoghurt erover heen en voor de liefhebbers een beetje suiker. Dit kan je trouwens ook serveren bij de lunch.

Je kan ook lekkere smoothies gaan maken. Dit doe ikzelf ook vaak. Combineer eens met een 2 of meerdere soorten fruit. Voeg bijvoorbeeld sinaasappelsap of een andere vruchtensap toe. Met yoghurt en havermout kan ook erg lekker zijn, maar met havermout kan je niet alle fruitsoorten combineren vind ik.


Er zijn ook groenten die je gewoon als tussendoortje kan eten. Bijvoorbeeld een bakje cherry tomaatjes. Een stukje komkommer in plakjes snijden en strooi er bijvoorbeeld Aromat op. Of speel voor konijn en pak een paar wortels! Ook zijn rode, gele en oranje paprika's erg lekker om tussendoor te eten, zonder deze te bakken, koken of grillen. Paprika grillen? Ja grillen! Dit heb ik laatst ook gedaan, erg lekker!

Mocht je iets hartigs willen, pak dan niet meteen een zak chips. Natuurlijk mag dit wel, dat is je eigen keuze. Maar kies dan voor naturel chips. Door de zout drink je sneller een flesje water leeg. En dat is met het warme weer wel belangrijk: dat je goed drinkt! Maar waar je ook voor kan kiezen, zijn noten of rozijntjes. Kies bijvoorbeeld voor walnoten, hazelnoten of pistache noten. Want noten bevatten van nature gezonde vetten. En omdat pistache noten zout zijn, bevordert het het drinken ook weer.




Dit zijn gewoon hele simpele dingen die je als tussendoortje kan eten. En het hoeft helemaal niet duur te zijn. Je kan natuurlijk wel zelf lekkere dingen maken, maar let er dan wel op de hoeveelheid (basterd)suiker en boter in het recept zit. Dit zijn verder gewoon tips uit mijn eigen ervaring. Wat nemen jullie allemaal nog als gezonde tussendoortjes?

Groetjesss!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten